UNSPLASH

יותר מכוניות, פחות תחלואה?  

                                         יותר מכוניות, פחות תחלואה?  
תוכן עניינים

אנחנו חיים בתקופה שבה ריכוזי זיהום האוויר הם בשיא. האקלים מושפע מכך וגורם ליותר אסונות, בה בעת כשהעולם מנסה להתאחד למען הפחתת הפליטה המזהמת. אחד הענפים המרכזיים שאחראי לזיהום הגבוה הוא התחבורה, אך בשנים האחרונות נדמה שדווקא משם מגיע פתרון זמין ומהיר לבעיה.

קרדיט: UNSPLASH

בחיי היום יום שלנו, אנו לא מבחינים בזיהום האוויר שסובב אותנו רוב היממה. פליטת אגזוזי הרכבים, תעשייה כימית, שימוש בחומרים נדיפים ועוד, לא תמיד נראים בעין ולכן נדמה לנו שהאוויר נקי. אולם, נתוני מדידה של איכות האוויר בעשורים האחרונים מראים אחרת כמובן והבעיה הפכה לגלובלית.

אחת ההשלכות של הזיהום היא בריאותית וכל שנה מספר החולים במחלות הקשורות לנשימה וחלקיקים מסוכנים באוויר עולה וכתוצאה מכך גם מספר המתים. בנוסף, חל שינוי לרעה בפגעי הטבע בכל העולם ואנו נתונים לאסונות כמו: שיטפונות עצומים, שריפות ענק, ימים חמים יותר או קור מקפיא וכל אלה רק מוסיפים לתחלואה, לתמותה ולפגיעה היקפית בבני אדם. 

גורם מרכזי לזיהום העולמי הוא הפליטה המזהמת של התחבורה במאה השנים האחרונות. בכל העולם השתמשו במשך עשרות שנים בדלק ותוצרים דומים על מנת להניע כלי רכב שונים, מטוסים, מכונות, מפעלים ועוד. התוצאה של כל זה היא זיהום ופגיעה בשכבת האוויר אשר יש לה השלכות הרסניות על החיים שלנו באופן ישיר.

אלא שבשנים האחרונות, עולם הרכב מתחיל להשתנות. הכוונה היא שחלחלה ההבנה שרכבים מזהמים פוגעים ישירות בבריאות ובסביבה שלנו וגם דעת הקהל העולמית זזה לכיוון הירוק יותר. יצרניות הרכב הגדולות החלו לפתח ולייצר יותר ויותר רכבים חשמליים אשר אינם מזהמים ולהגדיל את הנפח שלהם באופן כללי. המטרה שלהן היא להמשיך למכור רכבים, אבל כאלה שאינם מזהמים ובכך גם להצטייר כחברות ששומרות על הסביבה.

חברות הרכב הגדולות משקיעות משאבים כספיים אדירים על מנת להסב פסי ייצור קיימים לחשמליים, לפתוח מפעלים חדשים לרכב חשמלי ולהמשיך לפתח טכנולוגיות מתקדמות כל הזמן על מנת לשפר ולייעל את השימוש ברכב חשמלי לנוחות הנהגים.

בנוסף, חברות רכב רבות פרסמו את החזון שלהן לשנים הקרובות, בו הן מתכוונות לייצר רק רכבים חשמליים ולהפסיק לייצר רכבים מזהמים בהדרגה. הקהל מצדו, מגיב בחיוב וניתן לראות זאת בנתוני מכירות עולמיים מהשנים האחרונות המראים עלייה באחוזי הקניות של רכב חשמלי ושימוש בהם, כמו למשל טסלה מודל 3 ו-4MG.

במקום שבו יש רכבים חשמליים שאינם פולטים זיהום, האוויר יהיה נקי יותר. זה לא שבתוך שנה כל הערים הגדולות יהפכו לשמורות טבע, אבל התהליך להפחתת הפליטה המזהמת כבר החל וכל רכב חשמלי שעולה על הכביש על חשבון רכב המונע על ידי דלק, תורם לסביבה.

אם נוסיף לכל אלה גם תחבורה ציבורית חשמלית, אופנועים ומשאיות חשמליים, כבר הגדלנו את רמת האוויר הנקי באותו מקום. התוצאה של שימוש נרחב בכלי תחבורה חשמליים היא שיש פחות חלקיקים מזהמים באוויר, פחות חשיפה לעשן ולכן גם פחות חולים ומתים.

בארצות הברית נערך לאחרונה מחקר אשר חישב את ההשלכות העתידיות של שינוי כזה ורק בעיר ניו-יורק החישוב מצא שהפחתת הזיהום תמנע שם מוות של קרוב לשש מאות אנשים בשנה אחת ותחסוך למעלה משישה מיליארד דולר על הוצאות בריאותיות. זה רק בעיר גדולה אחת. כמה חיי אדם ומשאבים נוכל לחסוך אם נפחית את הזיהום התחבורתי עוד יותר ובמקומות נוספים בעולם? המספרים עצומים, כמובן.

זאת אחת הסיבות לכך שרכבים חשמליים בכמות גדולה יותר כן יכולים לשנות את בעיית זיהום האוויר ולתרום לאיכות החיים והבריאות של כולנו. הגענו לפתחה של תקופה שבה אנחנו נפרדים לאט לאט מהרכבים שגורמים לזיהום, בעיות אקלימיות ובריאותיות ונכנסים לתקופה שונה ומשופרת יותר בה רכבים הם ידידותיים יותר לסביבה של כולנו.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
מעוניינים בקורס צלילה מהנה? הצעת מחיר משתלמת מחכה לכם!