צילום:freepik

את מי ניתן לתבוע במקרה של טביעה ימית?

תוכן עניינים

מה אומר הדין במקרה של טביעה בתאונת צלילה ובאילו מקרים ניתן להגיש תביעת פיצויים?
אמצעי הבטיחות והטכנולוגיות המשופרות של ימינו, אמורות להפחית בהרבה את הסיכון לתאונות צלילה המסתיימות בטביעה, יחסית לאלה שהתרחשו לפני כעשור. יחד עם זאת, הטביעה עדיין נותרה סיכון גבוה לאוהבי הצלילה. למרבה הצער, ניתן למנוע בקלות מקרי טביעה רבים אם רק נוקטים באמצעי הבטיחות הנכונים שמועדוני הצלילה והמדריכים אמורים לספק. יחד עם זאת, תאונות מתרחשות, ולעתים בגלל רשלנות גרידא מצד הגורמים האחראיים.
באשר למקרים בהם ניתן להגיש תביעה משפטית בגין תביעה במהלך הצלילה, חשוב להבין שלפי שיטת המשפט בישראל, אין הכרה באחריות מוחלטת (למעט במקרים של תאונות דרכים). המשמעות היא שהצד התובע יהיה חייב להוכיח אשמה מצד המדריך או מועדון הצלילה, כתנאי לקבלת הפיצוי. מקרה של תביעה משפטית במקרה של טביעה עשויה ליפול למסגרת הפסיקה בישראל (ע״א 3124/90 סבג נ׳ אמסלם, פ״ד מט (1) 102, 111 (1995)), הטוענת כי ״… גם במסגרת עוולת הרשלנות, יש וסיכונים חזויים אינם מטילים אחריות, אם משום שאינם מבססים ׳חובת זהירות, אם משום שאינם מבססים סטייה מסטנדרט הזהירות הנדרש ואם משום שלא מתקיים הקשר הסיבתי הנדרש״.
כלומר, כדי לזכות בתביעה, מומלץ להסתייע בשירותיו המשפטיים של עורך דין מוסמך אשר יוכל להתמודד באופן מקצועי עם כל סייגי החוק הנוגעים למקרים של תביעה בתאונת צלילה, ויכיר לפני ולפנים הן את החוק והן את התקדימים שכבר נפסקו בעבר בסוגיות שכאלה.
אחריות מדריך הצלילה על פי החוק
כיוון שקורס צלילה למטרות ספורט, כולל סיכונים מיוחדים, מעבר לסיכונים הרגילים המחייבים כל מדריך לנקוט בצעדי זהירות כדי להבטיח את בטיחותם ושלומם של החניכים, החוק מביא זאת לביטוי בחקיקה מיוחדת המתייחסת במיוחד לצלילה הספורטיבית:
א. כשירותו של מדריך הצלילה
ב. אחריותו של מדריך הצלילה
למעשה שתי הוראות חוק מתייחסות להדרכת צוללנים:
1. חוק הצלילה הספורטיבית, תשל״ט – 1979 קובע בסעיף 6 כי רק מי שהוסמך כמדריך צלילה ונושא תעודה מהרשות המוסמכת, רשאי לשמש כמדריך בצלילה ספורטיבית.
2. תקנות הצלילה הספורטיבית (שירותי צלילה), מש״ם -1980, קובעות את תקנות הכשרת מדריך הצלילה.
החוק גם מציין עונשים בגין פעולות הדרכה שהן בניגוד להוראות החוק, לדוגמה: סעיף 10 מציין מאסר של שנה בגין ביצוע הדרכה שלא לפי הוצאות החוק.
תביעה במקרה של תאונת צלילה בעבודה
לא כל תביעה, מטבע הדברים, מבטיחה זכייה בבית המשפט, גם לא תביעה בעקבות תאונת צלילה, לכן כדאי להתייעץ עם עו״ד מומחה כדי לבדוק את הסיכוי לזכות בתביעה. לדוגמה, בית המשפט דן בשנת 2008 במקרה של אדם שטבע במסגרת עבודתו, כאשר צלל בים כדי לטפל בתקלה באספקת מי הים למכלי הדגים שהוצבו בחוף הים. התביעה, שהגישו האלמנה וילדיו של הטובע, נדחתה על ידי בית משפט השלום. הטענה הייתה שאמנם המעבידה התרשלה, אבל נוכח קביעת אשם תורם בשיעור של 30% למנוח, ולאור ניכויי המוסד לביטוח לאומי, התביעה נדחתה.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
מעוניינים בקורס צלילה מהנה? הצעת מחיר משתלמת מחכה לכם!